Trondheim-stafetten er for alle

Niklas Dyrhaug og Didrik Tønset, kompiser fra skilandslaget, nå konkurrerer de i stafettens tøffeste etappe. (Foto: Arne Blix)

Topp og bredde – ung og gammel. Her er historiene om Didrik og Niklas, byggegjengen i Hesthagen, unge Oda og 85 år gamle Hagbart.

Vi husker våre lokale skistjerner fra individuelle løp og stafetter for Norge om vinteren. Under 5-mila i 2015-VM i Falun, var de begge med i det tette feltet som kjempet seg gjennom sørpesnø opp Mørdarbakken for siste gang.
– Opp med hodet, Didrik, nesten roper reporter Jan Post. Og legger lettet til: Niklas er fortsatt med.
Vi vet alle hvordan Petter Northug spurtvant og Didrik ble nummer åtte, mens Niklas kom inn på 11. plass. Men har «gammelgutta» hodet høyt og henger med? Utvilsomt.

Nå møter langrennspensjonistene hverandre igjen. Opp bakken fra Nidelva til Sverresborg. Den lengste og bratteste bakken. Didrik løper for «Oddvar Brås venner», Niklas for «Elghufs Elite». 
– Etter at jeg la opp og ble småbarnspappa, har livet fått en helt annen mening. Andre ting enn trening er blitt mye viktigere. Nå er trening bare lyst, kanskje bare ti prosent av det jeg trente før, begynner Didrik.
– Hør på han, avbryter Niklas. -Det er som å høre han for noen år tilbake. Alltid noe som feiler. Tror ikke helt på det nå heller, sier Niklas og ler sitt godsmil.

Begge er de heltente på Trondheim-stafetten. Som sidekommentatorer kan vi slå fast at begge fortsatt er i form, de kan ikke lure seg unna tidene fra de siste løpene.
– For oss er Trondheim-stafetten viktig for å holde vennegjenger sammen. Konkurrere, men mest ha det gøy. Ingen gir seg om det står om sekunder opp kneikene inne på museumsområdet på Sverresborg, selv om det å vinne ikke lenger er det viktigste, er begge enige om.

Vi skal følge med på Adressa-live og storskjerm på stadion. Villdyr våkner fort!

Bygger i lag og løper i lag
De fleste som deltar er langt mindre meritterte enn Niklas og Didrik. Flest lag er skapt i bedriftene. Ved Hesthagen, omtrent halvveis i stafettens etappe 6, reiser det seg et stort bygg som er en del av den nye campus for NTNU. Bygget heter P1 og skal huse Fakultet for økonomi. Nå har alle de som samarbeider om byggeprosjektet, meldt på to lag til Trondheim-stafetten. De kaller seg «Team P1».
– Statsbygg som byggherre er veldig opptatt av å få til et best mulig samarbeid og fellesskap mellom de ulike firmaene og aktørene i dette store byggeprosjektet. Det å danne stafettlag og løpe sammen, passer derfor perfekt, sier Ole Magnus Ryen, prosjektingeniør i Skanska.

Med på laget er det ansatte fra NTNU, Uco, Foraas, Overhalla betongbygg og selvsagt Skanska.
Det nye bygget – og brua opp til Gløshaugen – skal stå ferdig i juli neste år. Før det skal opptil 200 ansatte jobbe i lag for å komme i mål. Men først skal en del av dem komme seg til mål i Trondheim-stafetten og etterpå samles om kvelden for å feire innsatsen på after-run i Trondheim Spektrum.

En del av gjengen fra byggefellesskapet i Hesthagen som har dannet laget Team P1. F.v.: Jostein Grytdal, Per Bjarne Moe, Kenneth Tverrvåg, Tina Hamland, Ole Magnus Ryen og Ivar Kvalvik. (Foto: Stein Arne Sæther)

Oda (15) – på to lag

Oda Elden er 15 år og stiller på start i Trondheim-stafetten for Bratsberg Friidrett og Trondhjems Skiklubb. Nå skal hun løpe nest siste og siste etappe for lagene sine.
– Jeg satser jo mest på ski. Men løping er jo også veldig gøy og nødvendig trening før vintersesongen, sier Oda.

Oda passerer akkurat nedre grense for å delta i hovedstafetten og er kanskje yngst av alle i feltet. Likevel allerede en erfaren løper med flotte prestasjoner i mange løp.
– Jeg satser mest på individuelle løp, men deltok i Holmenkollstafetten, og det var kjempegøy med mange som heiet. Trondheim- stafetten kan bli en like stor opplevelse, håper Oda.

Oda Elden (15) sammen med pappa Trond Einar. (Foto: Arne Blix)

Årets store mål er UM der hun satser på å gjøre det bra på 2000 meter. Oda trener hver dag og er nok mest en langdistanseløper, fra 3000 meter og lengre.
– Etappene i Trondheim-stafetten er kortere, men det skal nok gå bra det også, mener hun.

Oda er del av en idrettsfamilie. Broren hennes driver aktiv idrett og etternavnet røper at hun er datter av Trond Einar Elden, verdensmester i kombinert.
– Det har vært viktig å være en del av en familie som kjenner og er aktiv i idretten. Mine foreldre stiller opp for oss og er en viktig støtte når vi skal trene og konkurrere, opplever Oda.

Når Oda løper mot mål på siste etappe, er det for skiklubben. Men after-run, det blir sammen med begge lag.
– Jeg tror nok Bratsberg kommer til å få det beste resultatet. Løpeklubben min har mange gode på laget, vet hun. Vi heier på Oda.

Eldste deltaker
Trondheim-stafetten er for alle, ung og gammel. Den trolig aller eldste deltakeren er Hagbart Vebostad som blir 85 år senere i år. Han løper på et lag som kaller seg 70 + der alle deltakerne er over 70 år. Hagbart er overkvalifisert, på flere vis, og hans historie er unik: Han begynte å løpe først som 49-åring og ble raskt en meget aktiv utøver, faktisk konkurrerte han så mye at han ikke trengte å trene mellom løpene.
– Et år deltok jeg i 55 løp. Det kunne bli tre løp i uka. Konkurranser er den mest effektive treningen, hevder Hagbart som også har gjennomført femti maraton og mange flere halvmaraton, den siste så sent som i fjor.

Her er nesten hele 70 pluss-laget. F.v.:Arne Blix Greta Dalen, Gunhild Oftedal, ArneMikkelsen, Hagbart Vebostad, Anders Waage, Klaus Livik og Stein Arne Sæther. Ikke tilstede: Ivar Sliper og Thor Mejdell.

Hagbart er fra en øy i Kvæfjord og vokste opp på et småbruk der faren var fisker. Det ble mye fysisk arbeid i barndommen, noe som sikkert la et godt grunnlag for hans prestasjoner på sine eldre dager. Til slutt: Han har hele 60 seire i NM (!) og han satte persen på maraton som 63-åring: 3.04. Etappen hans fra Gløshaugen til Regnbueparken blir nok lett match!

Hagbart Vebostad (85) er trolig stafettens eldste og mest rutinerte løper. (Foto: Stein Arne Sæther)

Skroll til toppen