Dette var så fint, det må bli en tradisjon i Trondheim. Det var kommentaren fra mange av de rundt 7000 som deltok i første utgave av Trondheim-stafetten.
I målområdet etter stafetten var det bare smil å se og i Dronning Maud-parken fikk 1000 barn en familiefest av de sjeldne.
Bratsberg friidrett tok seirene i konkurranseklassene. Herreløperne vant på tiden 1.01.22, mens dameklassen var først i mål på 1.11.95. Prestisjeoppgjøret mellom Team Trøndelag, som stilte i Best i lag, og klubblagene endte også med Bratsberg-seier. Team Trøndelag ble slått med 8 sekunder. Klart for revansje i 2027.

Bratsberg, Svorkmo og Namdal løpeklubb var de tre beste i herreklassen. Bratsbergs ankermann Petter Monseth i midten.

Selv om noen sprang fort og jaktet stafettrekord, var Trondheim-stafetten først og fremst en folkefest. Der dominerte bedriftslagene.
Her spurtet og jublet mange lag i mål, noen fra offentlig virksomhet, andre fra mange private bedrifter.
– Vi opplevde en flott stemning og at arrangementet gikk veldig fint med mange gode tilbakemeldinger, sa både Torbjørn Wekre i Ogndal som hadde ansvaret på Marinen og Thomas Øvergård fra Ranheim som voktet vekslingen i Dronning Maud-parken.
Arrangørene fikk mange tommel opp fra fornøyde deltakere og tilskuere.
– Vi kommer igjen og tar sikkert med noen flere lag med oss neste år, sa en av løperne som kom i mål-
– En kjempeopplevelse, var også kommentaren fra Niklas Dyrhaug som løp bakkeetappen opp mot Sverresbord i tett konkurranse med blant annet Didrik Tønset.
Før hovedstafetten deltok ungdomslag i egen stafett i området rundt spektrum, mens andre hadde valgt Gå i lag som også er en del av Trondheim-stafetten.
Kjempesuksess ble det også for barne- og familie-arrangementet i Dronning Maud-parken med over 800 løpende barn. Oppslutningen var så stor at medljelagret gikk tomt.
– Dette gikk over all forventning, Barna var helt ville etter å delta i løp. Det er ingen tvil om at rekrutteringen til Trondheim-stafetten er sikret, sier Geir Inge Lien ved Dronning Maud Minne Høgskole.
Trondheim-stafetten stilte med egen lege eller sykepleier på hver veksling rekruttert fra klubblagene som er medarrangørere. Sanitetsvakta rapporterte om to litt slitne løpere, men ingen alvorlige hendelser.
Vi gleder oss til 2027!
Vi kommer tilbake med flere nyheter og mange bilder fra Trondheim-stafettens første utgave de neste dagene.


