Annemona Grann var Adresseavisens direktereporter 17. mai. Erfaringene fra folkefesten bruker hun når mediehuset neste lørdag formidler Trondheim-stafetten som løpefest.
– Det gjelder å fange stemningen og folks opplevelser når man sender direkte, sier hun.
For Annemona er løping en nødvendig del av hverdagslivet.
– Jeg har alltid løpt. Kanskje fire ganger i uka. Alltid sammen med hundene mine. Disse turene er en opplevelse hver gang og gir meg så mye energi, sier stafettreporteren.
Løping er stort, også i Adresseavisen. Derfor ønsket mediehuset retten til liv-sending og har en god tid planlagt hvordan den skal gjennomføres.

– Vi har nok ennå noen ting vi ikke riktig har på plass. En slik sending kan ikke bli for lang. Vi skal ha med starten og samtidig fange opp flest lag i mål, forteller hun.
En ting er imidlertid klart. Anne Mona skal ha utsiktsplass i målområdet ved Trondheim Spektrum og her har hun med seg Tonje Angelsen som har friidrettsbakgrunn og som er utdannet fysioterapeut.
Tonje vil være min faglige sidestøtte hele sendingen. I tillegg henter vi inn kjente og ukjente løpere som kommer i mål og som vi gjerne vil at skal fortelle om sine opplevelser, håper hun.
I løpet av sendingen ønsker hun å få frem glimt fra vekslingene ute i parkene, men selve livsendingen må konsentreres om start og mål.
Annemona har selv deltatt i løp og stafetter, men for henne er ikke det å konkurrere det viktige.
– En fin ting med Trondheim-stafetten er at den er et tilbud for alle. Noen kan løpe om kapp med klokka, mens kanskje de fleste er ute etter opplevelser fra park til park i Trondheim. Utrolig morsomt og lovende at så mange forskjellige lag har meldt seg på dette nye arrangementet, synes Annemona.


